16 april 2011

Op fietse

Van en naar kantoor fiets ik meestal dezelfde route. Dit komt vooral omdat het Nieuwe Meer en de Ringvaart in de weg liggen. Daar moet ik of met een grote boog omheen (Nieuwe Meer), of langs (Ringvaart) rijden. De grote boog duurt iets langer; de route langs de vaart is korter, maar saaier, want het is bijna 'alsmaar rechtdoor'.
Lange rechte stukken hebben wel zo hun voordelen. Je kunt aan van alles en nog wat denken zonder rekening te hoeven houden met afslagen of oversteken. 's Ochtends begin ik met frisse moed (vaak ook door de temperatuur) aan mijn werkdag en 's avonds thuis aangekomen is mijn hoofd meestal weer lekker leeg.

Ik fiets dit stuk sinds augustus 2010 en heb nu alle seizoenen meegemaakt. In de zomer was het langs het water lekker koel en zodra ik de Ringvaart was overgestoken, reed ik in de schaduw van de bomen in het Amsterdamse Bos. De herfst bracht meer wind en soms regen, maar toonde ook zijn prachtige kleuren. De winter was donker en koud en vanwege de sneeuwval bleef de fiets vaker op stal.
Nu is de lente aangebroken, in al haar kleurige pracht. Met iedere fietstocht zijn er meer bomen uitgelopen of in bloei. In de tuintjes aan het water bloeien narcissen, blauwe druifjes, tulpen, anemonen en ander moois. Op het water zie ik futen baltsen en kleine eendjes achter hun moeder aan scharrelen. De zon voelt al warmer aan en de fietsers trekken hun jassen uit.

Omdat het af en toe behoorlijk druk is in mijn hoofd, probeer ik de fietstochtjes met aandacht te maken. Ik geniet van wat ik om me heen zie en probeer niet te ver vooruit te kijken langs de dijk, of alvast met werk of avondeten bezig te zijn. Het maakt dat de wereld om mij heen er vaak intenser uit ziet. De kleuren zijn dieper, ik ruik de bloesems en hoor de eenden snateren. Een overkomende 747 buldert, maar het is ook een prachtig gezicht, dit toestel zo dichtbij!

Als ik dan zo lekker voor de wind de vaart langs vlieg, hoor ik Daniel Lohues zingen. Het liedje heet 'Op fietse' en wordt, net als zijn andere nummers, in het Drenths gezongen. Het refrein staat hieronder en is voor alle fietsers een mooi motto!

wie dot mij wat,
wie dot mij wat
wie dot mij wat vandage
'k heb de banden vol met wind
nee ik heb ja niks te klagen
wie dot mij wat,
wie dot mij wat
wie dot mij wat vandage
'k zol haost zeggen ja het mag wel zo

3 opmerkingen:

  1. Lieve Caroline,
    Wat een prachtig verhaal weer!! Ik zie je gewoon in gedachten overal langs fietsen. Wat mij betreft kan je wel een boek gaan schrijven!!
    Liefs, Maatje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank! Het boek komt er misschien ooit van, eerst dit maar eens een poosje proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I think Spring is the best time of year for cycling.

    BeantwoordenVerwijderen