15 december 2011

Uiensoep

Er lagen zoveel uien in het groentemandje dat ik besloot uiensoep te maken toen een vriendin langskwam om bij te praten. Met mijn leesbril op aan het werk, dat scheelde aardig in de tranen. Ik wilde de uien lekker lang bakken, zodat ze bruin en en zoet worden. Tussendoor moest er nog van alles gedaan worden en dan vergeet je wel eens te roeren. Dus trof ik na het douchen een ietwat aangebakken pan aan op het fornuis. Gelukkig kon ik de meeste uien redden door ze over te scheppen in een andere pan.
Omdat het er toch wat minder leken dan ik had gedacht te hebben, gingen er nog wat extra in de schoongepoetste pan. Na nog een half uurtje bakken ging de eerste lading erbij en heb ik de soep aangevuld met bloem, wijn, bouillon en tijm. Al proevend verheugde ik me al op de lunch. Er hoefde wat mij betreft geen peper en zout meer bij. We hebben er heerlijk van gegeten!

Uiensoep
1kg uien
75 gr boter
2 a 3 eetlepels bloem
flink glas witte wijn
2 bouillonblokjes
1 a 1,5 liter heet water
paar takjes tijm (of 1 a 2 theelepels gedroogde tijm)
peper, evt. zout

Maak de uien schoon en snij ze in (halve) ringen. Smelt de boter in een soeppan en fruit de uien op een laag vuur zo'n 2 uur. Roer iedere 10 minuten en pas op dat ze niet aanbakken. Door het lange bakken worden ze zoeter en lekker bruin.
Bestrooi de uien met de bloem en laat nog een paar minuten bakken. Doe de wijn erbij en roer goed door. De soep gaat direct al binden. Voeg de bouillonblokjes toe en het water. Roer de tijm mee en laat de soep nog een kwartiertje koken.
Proef of er nog peper en/of zout moet worden toegevoegd.

Lekker met sneetjes (stok)brood met kaas die onder de grill zijn gegratineerd.

Eet smakelijk!

1 opmerking: