21 februari 2013

Veganist voor een maand

Ik doe vanaf 1 februari mee aan de 30 dagen Vegan Challenge. Ha...ik hoor jullie al denken! Vegan? Dan mag je toch helemaal niets? En waarom zou je dat doen? Vegetarisch kan toch ook?

Om met die laatste vraag te beginnen, dat kan inderdaad ook. Zonder vlees en vis leven is vaak al lastig genoeg. Maar helemaal niets mogen, nou, dat klopt dus echt niet! Oké, geen vlees, vis, zuivel en eieren, dat is voor sommigen niet te doen. Toch blijft er genoeg over om uit te kiezen. Op blogs, Instagram en Facebook kom ik vaak zulke lekkere recepten tegen. En inspirerende verhalen over mensen die zich beter voelen nu ze plantaardig eten. Ik wilde de uitdaging wel aan gaan om te kijken of het me zou lukken, een maand zonder spekjes in de andijvie, een harinkje na fluitles of een gekookt eitje bij het ontbijt. Ik ben geen grote vleeseter, dat zou me vast wel lukken, maar vis en eieren?

Ik liep al snel tegen wat 'probleempjes' aan. Brood blijkt niet altijd veganistisch te zijn; pasta's zijn soms met ei bereid; in koekjes zitten de meest vreemde (dierlijke) ingrediënten en ook paprika chips is niet vegan. Ik werd met mijn neus op het feit gedrukt dat we vaak zomaar wat in onze mond stoppen. Daarmee wil ik geen oordeel uitspreken, maar ik wil het deze maand eens anders doen.
Omdat ik niet principieel tegen dierlijke producten ben, heb ik wel een paar concessies gedaan. Ik eet gewoon brood, af en toe een gekookt eitje en ook een haring. Als ik bij anderen eet, laat ik vlees, vis en kaas staan. Verder probeer ik de maaltijden die ik thuis maak voor mezelf plantaardig te houden. Mijn huisgenoten eten meestal wat de pot schaft, maar krijgen er dan vlees of vis bij.

De maaltijden die ik maak, zijn vaak al aardig veganistisch. Ik gebruik plantaardige margarine, olijfolie, sojamelk voor de havermout en pakjes en zakjes gebruik ik al heel lang zo min mogelijk. Tot nu toe bevalt me dit prima. Geen jubelverhaal over een veel betere gezondheid, maar ik voel me wel meer voldaan en heb minder trek tussen maaltijden in. Ik ben me meer bewust van wat ik eet en denk soms nog eens extra na voor ik iets in mijn mond stop. Het uitproberen van recepten is leuk en levert nieuwe favorieten op. Een daarvan is een wortelcake die ik vond op de blog van Sofie. De cake is alleen gezoet met agavesiroop. Ik gebruikte ahornsiroop, ook lekker! Hij blijft een beetje klef, maar smaakt heerlijk!



Ga ik vanaf maart weer terug naar vlees en vis? Ik weet het nog niet. Mijn voorkeur nu is om de uitdaging door te trekken, dan niet als veganistische uitdaging, maar als uitdaging om zoveel mogelijk plantaardig te eten. Cobi van Veggietorials verwoordt precies hoe ik het voel. Ze maakt trouwens erg grappige filmpjes voor haar blog!

1 opmerking:

  1. Alles van die beste met hierdie besluit Caroline. Ek dink jou oe gaan nog blinker wees, jou wange meer pienk en jy gaan so gesond voel dat jy moontlik vir altyd so sal wil eet. Hou my op hoogte van sake.

    BeantwoordenVerwijderen